Waarschijnlijk ken je ze wel, de extreem lage zonnepaneelauto’s waarmee Nederlandse techneuten vaak langeafstandsritten weten te winnen. Daar hield een groep oud-studenten van de Technische Universiteit van Eindhoven zich tijdens hun studie mee bezig, maar tegewoordig staan ze aan het roer van Lightyear. Vandaag laat het merk voor het eerst uitgebreide informatie los over hun plannen met de One.
Dat met zonne-energie een auto voortbewegen mogelijk is, weten de heren van Lightyear als geen ander. De auto’s waar ze op de TU mee bezig waren, ontbrak het nogal aan praktische inzetbaarheid, maar dat geldt niet voor de One. We zien een cross-over coupévormige auto die qua proporties weinig af lijkt te wijken van andere auto’s. Het dak lijkt helemaal volgelegd met zonnepanelen.
Lightyear meldt daarbij dat de auto via alle vier de wielen elektrisch wordt aangedreven. Naast bijladen via zonlicht is ook laden via een laadstekker gewoon mogelijk. De accu moet goed zijn om op één lading tussen de 400 en 800 kilometer af te leggen met de One. Nogal een ruime schatting dus, maar zeker interessante cijfers. Per jaar zou er in Nederland genoeg zonlicht zijn om 10.000 kilometer puur op zonne-energie af te leggen. Op Hawaii moet trouwens zelfs het dubbele mogelijk zijn.
Het gaat overigens nog om een virtueel prototype. Volgend jaar laat Lightyear de eerste echte auto zien. Bestellen kan overigens al, want Lightyear meldt dat je vanaf € 19.000 exclusief belasting al een reservering kunt plaatsen. De complete auto zelf moet zo’n 119.000 euro kosten. Wanneer je er dan daadwerkelijk mee op pad kunt, is nog niet duidelijk. Het geld dat binnenkomt via reserveringen wordt onder andere besteed aan de verdere ontwikkeling van de One.
Geef een reactie